måndag 20 september 2010

Fooogis! Symfysiolys, bäckenuppluckring eller foglossning...

Uscha vilken foglossning jag har. Jag tror ändå att den är bättre denna graviditet än under förra. Mannen hävdar att den verkar vara sämre denna gång, men att jag har så fullt upp denna gång att jag inte hinner tänka på det.

Sjäv upplever jag foglossningen som värst under nätterna. Svårt att vända sig. Hela bäckenet är instabilt, det knakar och rör sig och det är en gnagande smärta när brosket i blygdbenet rör sig.

Jag har jättesvårt för att beskriva känslan, men det smärtar ordentligt emellanåt.

sjukvårdsupplysningen kan man läsa mer om åkomman som endast uppkommer vid graviditet (men som också kan stanna kvar ett tag efter förlossningen). Det finns bälten som stöttar bäckenet, men i övrigt handlar det om att man måste vara försiktig med att inte belasta bäckenet fel.

Foglossningsbälte och akupunktur fungerade inte för mig, men kan säkert hjälpa andra.

Det som hjälper mig är varma bad inför natten, hålla ihop knäna när jag reser mig från sittande, inte stå brett med benen och alltid sova med en kudde mellan knäna för att minska trycket på blygdbenet.

Har du haft foglossning och vill dela med dig av några tips?

7 kommentarer:

  1. Tack och lov, så har bälte och akupunktur hjälpt mig! Akupunkturen har varit och är så gudomligt underbart. Har även problem med ischias och det enda som hjälper är nålar. Jag får inte lov att bada, annars hade jag gjort det varenda dag :)

    SvaraRadera
  2. Jag hade det oxå mycket värre andra graviditeten!! :-( Hoppas det blir bättre!!

    SvaraRadera
  3. Det är verkligen inte kul! Jag har så fruktansvärt ont denna graviditeten så vet inte riktigt vrt jag ska ta vägen... En kudde emllan knäna är ett måste på natten... Sen att försöka tänka på att belasta lika hela tiden. men det är svårt

    SvaraRadera
  4. Där kan jag tyvärr inte hjälpa dig. Något sådant fick jag aldrig känna på. Hoppas det inte blir värre nu bara

    SvaraRadera
  5. Jag har fortfarande foglossning, trots att lillan nu är 6 månader... Får nog börja med mina gymnastiska foglossnings övningar snart... =P KRAM

    SvaraRadera
  6. Vill bara tipsa om att det är super att lägga ett glidlakan eller nåt annat halkigt i sängen. Jag låg på en pyjamasjacka i siden, det hjälpte massor! Då gör det inte lika förfärligt ont när man ska vända sig.

    SvaraRadera

Du har ordet <3