fredag 23 oktober 2009

32+1 (Sophie Delezio)






Sophie Delezio. Jag hade inte hört talas om henne förrän jag såg boken om henne på tv någon gång i våras. Titta på henne. Hon har genomlidit 85%-iga brännskador, förlorat bägge benen, ena örat och handen och fingrar på andra handen.

Hon var två år gammal när en bil körde genom väggen på hennes dagis. Sophie hamnade under bilen och brännskadades svårt. Som ett under överlevde hon olyckan.

Två år senare var hon ute och gick med sin moster. Sophie satt i en barnvagn och när de skulle passera en väg så bli barnvagnen överkörd av en bil. Sophie blir väldigt svårt skadad, igen. Hennes hjärta stannar, men man lyckas återuppliva henne på olycksplatsen.

Flickan är ju ett fantastiskt bevis på att överkomma hinder. Vad små mina problem verkar när jag ser hur Sophies framtid ser ut med operationer i mängder eftersom hon hela tiden växer ur sina ärr.

Jag har nu läst färdigt boken om henne - Sophies Resa.

Även om det är berättelsen om en fantastisk liten flicka som genomlidit två svåra olyckor så kan jag inte rekommendera den... Usch, vad tråkigt att behöva skriva det. Det är alldeles för mycket upprepningar i boken. ALLA i hennes närhethar fått säga sitt om henne och hennes olyckor. Man läser samma sak sida efter sida... Man hade kortat ner boken till en tredjedel och ändå fått ut budskapet.

2 kommentarer:

  1. Ååå den boken vill jag vverkligen läsa, ska se om jag hittar den någonstans :D

    SvaraRadera
  2. Läs tips: Felicia, en litn ängel kom ,log och vände om..
    Av Jaqueline Bratt
    Så bra och lärorik.

    SvaraRadera

Du har ordet <3