tisdag 28 juli 2009

19+4 (FOGLOSSNING)

"Bubblorna" ovanför Fladdors ansikte är navelsträngen. Här lutar hon/han sig bakåt och vänder huvudet åt sidan. Man kan se höger arm och vänster axel och revbenen.

Här har vi Fladdor framifrån. Man kan se näsborrarna och läpparna. Det ser konstigt ut eftersom näsa och mun befinner sig i olika plan av ultraljudet, men med lite fantasi...

Detta är Fladdors vackra långsmala skalle med ett stycke hjärna i. Tror redan man kan se att Fladdor kommer få pappas huvudform (ovalt och kantigt/buckligt).

Fladdor i profil.


Jag mår verkligen bättre nu, efter förra veckans huvudvärk och dåsighet! Jag är piggare och känner mig verkligen mer på alerten. Kan det bero på järntabletterna jag börjat äta?

Jag älskar mitt jobb. Jag hoppas innerligt att jag kan jobba som timmis i höst, för jag trivs sååå bra! Har haft en helt underbar dag på jobbet och nu väntar en änne mer spännande kväll :-)

Igår var vi på ett andra ultraljud. Vi gjorde som förra gången och chansade - vi tog med svärmor. Barnmorskan vi träffade denna gången vägrade blankt att släppa in henne - "endast en anhörig"... Jag som trodde jag skulle vara längre gången, blev förvånad när det visade sig stämma i tiden från förra ultraljudet - 17 dec - och vill fortfarande inte riktigt lita på att det stämmer...

Fladdors huvud är något långsmalt vilket gör att de kanske har backat mig något pga detta. Man mäter ju från öra till öra och måttet blir ju då lite kortare än om huvudet hade varit runt. Fladdor väger runt 283 gram och är en riktig liten tjockis. Vi valde att inte ta reda på vad det blir för något, men både jag och svärmor tyckte att det "saknades" något mellan benen och tror nu mer att det blir en flicka. Man går från säker till osäker hela tiden och vad det än blir så kommer det bli fantastiskt. Jag älskar redan Fladdor.

Igår fick jag hålla en 34-veckorsbebis. En kollega tyckte att jag behövde mer rutin på de "stora" bebisarna. Det var alldeles overkligt. Hon var så stor att hålla, armarna spretade och hon var riktigt stark. Mäktigt. Denna flicka har jag dessutom fått följa nästan från det att hon föddes :-)

Idag fick jag se en fullgången bebis. Det var jättekonstigt. Bebisar är ju egentligen enorma. Tjocka med stora huvuden och feta kinder. Jag gissade att bebisen var två månader gammal men fick snart veta att den inte ens var 40 hela veckor... Pinsamt. Hur fan ska jag kunna klämma ut Fladdor om hon/han är sååå stor?

Halvtid närmar sig med stormsteg. Hela 20 veckor har gått på fredag och när 19 hela veckor har gått så ska Fladdor väga 240 g (gör hon/han redan) och vara 15,3 cm mellan huvud och rumpa.

På sjukvårdsupplysningen kan man läsa att fostret är 22 cm långt (huvud till fot) och väger 280 g och bebisen kan nu knäppa sina händer. Flickornas äggstockar har redan fått anlagen för sina äggceller.

Jag bjuder på ett par bilder från gårdagens ultraljud :-)

Och by the way. Foglossning är inget skämt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Du har ordet <3