torsdag 8 april 2010

Sovrutiner

Jag har alltid trott att man kunde öva in sina sovrutiner för bebisen. I vårt fall har det inte funkat alls. Bella har helt sonika bestämt exakt hur hon vill ha det och fram tills för sex veckor sedan sov hon tillsammans med oss i sängen.

När hon skulle sova hade vi henne i famnen och lade en snutte över ögonen (för att stänga ute alla intryck eftersom vår tjej är så otroligt intresserad av allt som händer) för att hon skulle kunna somna. När hon somnat och andades djupt kunde vi lägga över henne i spjälsängen. Nätterna har inte varit särskilt jobbiga. Hon sover helst utan napp, men några ggr vaknar hon upp och letar lite efter den.

I en vecka har jag märkt att hon inte alls gillar när vi lägger snutten över ögonen. Hons stretar och spänner sig, så jag provade att lägga henne i spjälsängen vaken. Direkt när hon låg ner, lade hon sig till rätta, slöt ögonen och somnade.

Jag provade igen, nästa dag, när hon skulle sova middag och yes (!) det funkade även denna gång.

När pappa A skulle lägga henne igår (jag var på informationskväll om babysim) försökte han med snutten. Det funkade inte alls, så efter en halvtimme gjorde han som jag gjort några dagar och japp, hon somnade!

Helt underbart!

Bella har alltså gått från kolikbarn med mycket störd sömn, till en underbart bestämd tjej, som är så duktig och trygg (verkar det som).

Enda problemet med att hon lägger sig så tidigt som 19.00 är att jag saknar henne...


1 kommentar:

  1. Gud va skönt om man fick det så. Vi har det som ni hade det innan, med snutten osv :P Kram!

    SvaraRadera

Du har ordet <3