måndag 22 februari 2010

Vikten av näringsriktig mat

Jag har verkligen blivit varse om hur stor vikt man bör lägga på att ens barn får i sig rätt näringsämnen. Efter en start kantad av kolik, med allt vad det innebär av psykisk påfrestan och lidande att se sin nyfödda förstfödda gallskrika tills hon stupar av utmattning, har jag fått anpassa min kost så att den passar Bella.

Jag har sedan Bella var lite mer än en månad gammal uteslutit alla mjölkprodukter då det visade sig att hon inte riktigt klarade av mjölkproteinerna i komjölk. Det var som tur var lättare än jag trodde.

Jag visste att min mjölk var det bästa för Bellas mage och kände ett stort lugn i att mjölken flödade. Pjuh!

"Nu är det bara att amma tills magkrånglet är över", tänkte jag. Men icke. Mjölken sprutar inte lika fantastiskt längre. Om jag pressar hårt, kommer det några futtiga ynka droppar. Inte konstigt att Bella kämpar och drar och sliter i tuttarna.

Jag blir livrädd.

"Jaha... Ersättning. Det lär ju inte göra hennes mage bättre direkt...". Jag drog mig i en hel vecka för att testa - av ren och skär rädsla. Vi som hade kommit så långt. Bella hade blivit så mycket bättre sedan jag slutade äta mjölkprodukter och jag och mannen, som blivit överkänsliga mot Bellas skrik, började finna lugnet i att vara småbarnsföräldrar för första gången.

Men, så kom dagen då Bella absolut inte blev nöjd. Jag hade införskaffat Nutramigen, som är en modersmölksersättning som inte baseras på komjölk. Den är dyr, men värd sin vikt i guld. Jag ammar nu så mycket jag kan och fyller på med Nutramigen. I och med att jag inte.äter mjölkprodukter måste jag tänka på att stoppa i mig extra kalcium.

Tänk, dagen då Bella ska prova fast föda för första gången. Den tiden närmar sig fortare än jag någonsin kunnat ana. Då blir det hela lite mera komplicerat (även om hon förhoppningsvis kan äta mjölkprodukter när hon blir lite äldre).

Till den dagen önskar jag mig en sån här:Den heter Beaba Babycook och den ångkokar (och behåller alla härliga näringsämnen), mixar, värmer och tinar barnmat.

Beaba Babycook finns hos Barnlycka.se som säljer högklassiga barnkläder och barnartiklar från märken som Elodie Details, Geggamoja, Polkadot Design och Troll.

1 kommentar:

  1. en sån vill jag oxå ha!!!

    vad gör killen din i kina om man får fråga?

    SvaraRadera

Du har ordet <3