fredag 23 oktober 2009

32+1 (Ultraljud)

Har nu varit på tillväxtultraljud och allt såg bra ut! Fladdor väger nu 2058 gram vilket är 5% över medel. Med en tillväxt på 200 g i veckan kommer Fladdor väga runt 3600 g vilket är fullt normalt.

Normal mängd fostervatten, huvudet neråt och Fladdor tittar åt vänster. Han/hon ligger med ryggen/rumpan utåt vilket också känns hela tiden. Benen ligger i kors med fötterna för könet, precis som vid förra ultraljudet. Händer vinkar och flaxar och skraffsar mig i höger sida under revbenen (skönt att få det bekräftat att det inte bara är inbillningar - att jag verkligen känner de små fingrarna kittla mig i sidan). Huvudet är inte längre ovalt utan helt runt, vilket beror på att livmoderväggen trycker på huvudet. Moderkakan ligger över hela höger sida och upp över till vänster bröst ungefär, där också navelsträngen fäster.

Nu till det verkligt roliga! Fladdor har väldigt mycket hår! Så mycket att vi faktistk kunde se det bölja i fostervattnet! Det stod rätt ut från huvudet. Barnmorskan var supergullig och MÄTTE hur långt håret var... Kan ni förstå -TVÅ CENTIMETER LÅNGT HÅR!!!

Så coolt. Vi fick bilder på håret, så jag lägger ut det sen!

Vi fick också se munnen och näsan och jag, som Fladdormamma, måste säga att de såg väldigt inbjudande ut att pussa på de där små läpparna. Åh, vad jag längtar!!!

Detta är nog den lyckligaste fredagen i mitt liv! Jag älskar mitt Fladdorbarn så himla mycket att jag håller på att gå sönder...

3 kommentarer:

  1. Jag måste erkänna att jag faktiskt grät en skvätt när vi såg Fladdors face idag. Att vi såg håret på huvudet gjorde heller inte saken bättre... då kändes det ännu mer.
    Fladdor is da shiit!
    // Andi

    SvaraRadera
  2. Jag veeet! Jag bölade också! Det är så riktigt nu! Fladdor har hååår!!! Kan du förstå att det kommer bli en sån där trollunge som jag var när jag föddes?

    SvaraRadera
  3. Vänta bara tills vi ser henom på riktigt: DÅ SKA DET GRÅTAS AV GLÄDJE <3

    SvaraRadera

Du har ordet <3